maanantai 1. maaliskuuta 2010

Mobiilisti

Insights into to the implementation of mobile marketing campaigns -referaatti

Mobiilimarkkinointi on asia, johon en suuremmin ole ehtinyt perehtyä työssäni. Mobiilimarkkinointi on lähes kaikkien matkailun markkinointi-ihmisten huulilla jatkuvasti, mutta toteutuksiin en ole kovinkaan useasti törmännyt, varsinkaan täällä Suomessa. Vaikka Suomi onkin teknologian luvattu maa, jossa kuljemme jättiläisharppauksin kohti teknologian kultaamaa elinympäristöä. Tai näin ainakin meille uskotellaan...

Insights into to the implementation of mobile marketing campaigns -artikkelissa selvitetään mobillimarkkinoinnin prosessia, kehitysvaiheesta toteutukseen. Tämä markkinoinnin muoto on suhteellisen uusi, voimakkaasti ja nopeasti kehittyvä, joten tutkimusta tarvitaan lisää myös tulevaisuudessa. Lähtökohtaisesta mobiilimarkkinointia on verrattu perinteiseen markkinointiin, ja täten on saatu esille suurimmat eroavaisuudet.

Mobiili vs. perinteinen markkinointi - suurimmat erot?


Mobiili. Olisin halunnut tehdä sanasta linkin wikipediaan, mutta ei  mobiili-sivua ei kyseisestä tiedon jättiläisestä löydy. Järkyttävää. No, mobiili (liikkuva) on stabiilin (paikallaan pysyvä) vastakohta. Niin ja sanaa stabiili ei myöskään em. paikasta löydy. Mobiili on siis tarkoittaa tässä yhteydessä kännykkää tai muuta mukana kulkevaa laitetta.

Tärkeintä mobiilimarkkinoinnissa, kuten kaikessa muussakin, on huomioida, että se integroituu sulavasti muuhun markkinointiin, ollen yksi osa-alue sitä. Markkinoinnin eri kanavat tulee ottaa huomioon jo markkinointisuunnitelmaa laadittaessa. Mobiilimarkkinointi on erinomainen suoramarkkinointikanava tarkasti segmentoidulle kohderyhmälle markkinoitaessa. Kunhan muistaa sen rajallisuuden, kuten tekstiviestin 160 merkin max. viestin pituuden. Viestin pitäisi olla lyhyt ja selkeä, hauska ja houkutteleva, oikealle kohderyhmälle suunnattu, huomion arvoinen ja informatiivinen. Pitäisikö sittenkin ehkä käyttää multimedia eli MMS-viestiä, johon saisi mukaan kuvan? Vai onko asiaa niin paljon, että mobiilisähköposti on oikea ratkaisu?

Mobiilin merkittävin etu on liikkuvuus, lähes aina, kaikkialla ja kaikilla on jokin mobiilipääte taskussa tai käsilaukussa. Markkinoinnin kohdistaminen voidaan ajoittaa tarkemmin, koska viestin perillemeno ei ole kiinni vastaanottajan sijainnista. Muita erikoispiirteitä ovat: interaktiivisuus ja mahdollisuus kahden suuntaiseen kommunikointiin, viraalimarkkinointi eli viestin jakaminen tutuille, ajoitus ja personointi. Vaikeinta mobiilissa lienee henkilökohtaisuus eli helposti vastaanottaja saattaa kokea tulleensa häirityksi. 
 
Miten onnistua mobiilikampanjassa?

Onnistunut markkinointikampanja lähtee liikkeelle hyvätä suunnitelmasta, näin myös mobiilimaailmassa. Kyseinen kanava ei sovi kaikille eikä kaikkeen markkinointiin. Tutkimuksen mukaan mobiilimarkkinointi voidaan karkeasti "pull campaings" eli asiakashankintakampanjoihin ja "push campaigns" eli olemassa olevien asiakkaiden aktivointikampanjoihin. Pelisäännöt ja sen rajoitukset tulee ottaa huomioon jo suunnittelussa, sillä suoraan mobiilimarkkinointiin tulee olla vastaanottajan antama lupa.

Oikea ajoitus on tärkeää kaikessa. Mobiilimarkkinoinnissa usein on kyse asiakkaan, jo olemassa olevan tai potentiaalisen, aktivoinnista ja silloin ajoitus pitää osua kohdilleen. Mobiiliviestin kilahtaessa puhelimeen juuri päätöksentekohetkellä olisi optimaalista. Perjantaina klo 18 lähetetty "Lähde elokuviin" -viesti toimii luultavasti paremmin kuin maanantaina klo 13.

Testing, testing

Testaa, testaa ja testaa uudelleen on teknologiaan perustuvan viestinnän kivijalkoja. Miltä viesti näyttää vastaanottajan ruudulla? Tunnistavatko kaikki ohjelmat ääkkösiä? Onko kaikilla MMS-viestin vastaanottajilla multimediapuhelin? Kuten jokainen kotibittinikkarikin tietää, pelkästään nettiselainten välillä on eroja. Näin myös mobiilissa.

Kampanja tulee siis toteuttaa vasta kun sitä on riittävästi testattu. Mobiili on nopea ja henkilökohtainen markkinointimuoto, jonka "parasta ennen päivämäärä" on yleensä laskettavissa tunneissa. Kirjoitusvirhe bussipysäkin julisteessa ei välttämättä pilaa koko kampanjaa, mutta tekninen koodausvirhe mobiilissa ja muussakin digitaalisessa markkinoinnissa voi sen tehdä.

Tulosten analysointi

"After all, marketing is not worth doing without monitoring what happens." Kuten yksi tutkimukseen haastatelluista on ytimekkäästi todennut: "kaikki markkinointi on turhaa ilman seurantaa". Kampanjasta tulee saada tuloksia, olivatpa ne sitten hyviä tai huonoja. Tulosten analysointi kertoo, mitä on tehty oikein ja mitä väärin. Ja mitä ensi kerralla voidaan tehdä paremmin tai kannattaako jopa jatkossa satsata rahat johonkin toiseen markkinointikanavaan. Tulokset toimivat myös kannattavuuden mittarina, jos kampanjassa on aktivoitu ostamaan jotakin tuotetta ja kampanjan seuranta on hoidettu oikein.

5 kommenttia:

  1. Loistavaa, olit kaahannut ko artikkelin läpi Minä olen teidän gurujen kotitehtäviä lukiessani saanut hirmuisen rimakauhun että olen ihan väärällä kurssilla. Eikö tämän pitänyt olla alkeita? En minä ehdi tai myöskään vapaa-ajalla halua avata tietsikkaa kun aurinko paistaa.Mulla himassa on vaan raivoistuttava miniläppäri, jolla tulee kirjoitusvirheitä tuhottomasti. Duunissa en ehdi yhtään ajatella näitä juttuja. Hermot mennee- mutta ihailen Sanna osaamistasi ja otan oppia susta!! onneksi oikeassa työssä meillä on web ihmiset jotka toteuttaa asiat...minun tulisi vaan tietää mikä on mahdollista jne...anne

    VastaaPoista
  2. Äläs nyt Rellu, hyvin olit omat tähänastiset tehtäväsi tehnyt!

    Sanna, taisin keksiä sulle uuden guru-tehtävän ensikerraksi... Siihen liittyy wikipedia ja mobiili.

    VastaaPoista
  3. Sinulla Sanna on selkeitä ja ajattelua herättäviä blogauksia.

    VastaaPoista
  4. Kiitos ja älä nyt Anne anna turhan stressin syödä oppimisen iloa... Varmaan huomaa, että mä olen oikeasti tosi innoissaan tästä hommasta :)

    Pitänee hillitä itsensä, muutoin alkaa näköjään tulemaan "lisätehtäviä"... Ei kai mielelläni Ilkka puuhaan näitä. Ja mobiili tullee näkymään mun kehityshankkeessakin aika paljon, jos kaikki menee kuten oon ajatellut.

    VastaaPoista
  5. Voi juku, innostun aina kun joku kirjoittaa noin intensiivisen kansantajuisesti meikäläiselle vaikeista asioista. Tekstiäsi on ilo lukea Sanna!

    VastaaPoista

Web Analytics