maanantai 22. maaliskuuta 2010

Sostac - markkinointisuunnitelmaa ennen ja nyt

Sostac on PR Smithin markkinointisuunnitelman laatimisen malli:

S = situation - missä olemme nyt?
O = objectives - minne haluamme mennä?
S = strategy - miten pääsemme sinne (suuret linjat)?
T = tactics - miten pääsemme sinne (tarkat keinot)?
A = actions - kuka tekee mitä ja milloin?
C = control - kontrollointi, mittaus ja kehitystoimenpiteet

Malli on jo vuosia vanha, mutta toimii hienosti yhä tänä päivänä. Tehtävänäni onkin tässä blogikirjoituksessa verrata markkinointisuunnitelman tekemistä ennen Internetin aikaa ja nyt. Itse en ole markkinointisuunnitelmaa tehnyt aikana ennen Internetiä, mutta yhä tänä päivä törmää yllättävän usein perinteisiin markkinointisuunnitelmiin, joissa karrikoidusti sanoen netti on mainittu sivulauseessa. (ja pahimmillaan tuo netti on vielä korvattu sanalla some eli sosiaalinen media)

Internetin maailmanvalloitus
Kuten jokainen tietää, netti on vähitellen hivuttautunut miljoonien ihmisten elämään. Jokapäiväiset asiat, kuten laskujen maksu, jumppatuntivaraukset ja kirjeenvaihto hoidetaan lähes kokonaan netissä. Vaikutus on niin suuri, ettei sitä voi jättää huomioimatta yhdenkään markkinointisuunnitelman laadinnassa. Vaikka sitten huomaisikin, ettei netti ole sopiva ydinkanava omalle markkinoinnille tulee siellä olla olemassa. Vai uskotko itse yritykseen, josta ei löydy jälkeäkään tuon informaatiojättiläisen hakukoneista?

Internet on mullistanut markkinoinnin. Nykyään on mahdollista markkinoida ilmaiseksi massoille, joiden reaktionopeus on ennenkokematonta ja kontrollointi mahdotonta. Viesti Twitterissä tai Facebookissa saattaa levitä kulovalkean tavoin ja yrityksen ainoa tehtävä saattaa yhtäkkiä olla nettipalojen sammuttelu ja asiakkaiden tyynnyttely. Tältä olisi ehkä voitu välttyä, jos asia olisi huomioitu jo markkinointisuunnitelmassa. Ja jos ei voida välttyä, niin ainakin kriisisuunnitelman voisi vetäistä takataskusta toteutettavaksi heti.

Kun halvalla saa, kannattaa ostaa..
Helposti iskee myös ahneus ja ajatus siitä, että ilmainen ja lähes ilmainen markkinointi on se yksi ja ainoa oikea. No, kohderyhmistä ja tavoitteista viis, kunhan ei maksa mitään... Kaikille tämän harhan vallassa eläville suosittelen lämpimästi SOSTAC-malliin perehtymistä. Ne 5 uhrattua minuuttia voivat avata lukijalleen menestyksen oven.

Netissä on usein vaikeampi mitata sijoitetun pääoman tuottoa kuin perinteisissä medioissa, sanotaan. Oikeastaan tämäkin johtuu puutteellisesta suunnitelmasta, sillä oikein toteutettu kampanja netissä antaa myös oikeanlaiset tulokset. Esimerkiksi sähköpostikamppis, josta asiakas tulostaa alennuskupogin ja luovuttaa sen myyjälle ostosten yhteydessä antaa selkeitä tuloksia. Ennen sama mainoskirje kuponkeineen tipahti postiluukusta.

Verkossa tapahtuvan markkinoinnin seuraaminen on mahdollista nopealla aikajänteellä, jopa reaaliaikaisesti. Suuntaa voi siis muuttaa, jos kampanja näyttää menevän pieleen. Näin ei ennen ollut, vaan tuloksia odotettiin huomattavasti pidempään. Markkinointisuunnitelmaa tehtäessä on siis huomioitava Internetin joustavuus ja nopeus. Kun tieto leviää nopeasti laajalle yleisölle, saattaa parhaassa tapauksessa tulla runsaudenpula asiakkaista.


Ajatuksia tee-se-itse-miehille ja -naisille
Markkinointi on yrityksen imagon rakentamista ja ylläpitämistä siinä kuin se on myynnin edistämistäkin. Ammattilainen on ammattilainen myös tällä saralla, vaikka erityisesti nettimarkkinointi on monista olevinaan helppoa kuin heinänteko. Jos osaat, niin tee, mutta mieti samalla kirjoitatko itse myös radiomainoksesi tai kuvaatko esitteesi valokuvat? Nettimarkkinointi vaatii osaamista, vaikka sosiaalisen median yleistymisen jälkeen tee-se-itse -mentaliteetti on kasvanut räjähdysmäisesti. Ei yksi pisara sadetta tee, eikä yksi nettitili markkinoinnin ammattilaista :)

Aiemmin oli ennemmin sääntö kuin poikkeus käyttää mainostoimistoa. Jos haluaa hyviä tuloksia, on syytä laatia hyvä ja kattava markkinointisuunnitelma ja ennen vanhaan sen teki mainostoimisto. Nykyään usein kannattaa hyödyntää mainos-, markkinointi- tai viestintätoimiston osaamista, varsinkin jos omassa yrityksessä ei ole alan ammattilaista. Toimistoista pitää osata valita se, joka ymmärtää Internetin osana markkinointimixiä. Markkinoinnin keinoista ja hinnoista tulee olla selvillä, jotta ei tule vedätetyksi. Moni pieni yritys höynäyttää asiakkaitaan rahastamalla ilmaisista palveluista kuten Google Analyticsistä, josta kirjoitin edellisellä kerralla. Nyt ehkä lukijaa, joka on maksanut rapiat 5 000€ ilmaisista Analytics raporteista per vuosi, hieman ketuttaa.

Ympäri käydään, yhteen tullaan
Markkinointisuunnitelman tekeminen on oikeastaan muuttunut Internetin myötä siinä, että Internet tulee integroida yrityksen markkinointisuunnitelman kaikkiin osiin kokonaisvaltaisesti, juuri omalle yritykselle sopivassa muodossa.  Interaktiivisuus on päivän sana eikä sen arvoa tule väheksyä.

Ja näin silloin vanhoina hyvinä aikoina http://bit.ly/a4zCRa

1 kommentti:

  1. Mielenkiintoinen huomio:"Itse en ole markkinointisuunnitelmaa tehnyt aikana ennen Internetiä". Mä en ole ikina lähettänyt myöskään faksia.

    VastaaPoista

Web Analytics