torstai 4. maaliskuuta 2010

Google Analytics

Mitä voin tehdä Google Analyticsin avulla?

Google Analytics on monipuolinen ja -kielinen työkalu, jonka avulla voi seurata omien nettisivujensa liikennemääriä. Tästä ilmaisestä kävijäseurantatyökalusta saa paljon irti siitä miten vierailijat liikkuvat sivustolla, mistä he sinne tulevat ja miten kauan he sivustolla viipyvät. Luonnollisesti Analytics pelaa sujuvasti yhteen Googlen AdWordsin eli hakukonemarkkinoinnin ohjelman kanssa. Koska minulla on hieman rajattu pääsy ilmaisohjelmiin, kirjoitan blogiin juuri tästä ohjelmasta, jonka olen onnistunut itselleni saamaan.


Kokemuksia


Olen itse käyttänyt Analyticsia nyt reilut kolme vuotta ja sen kehitys on ollut huimaa. Yhä enemmän tietoa on saatavilla helposti ja asioita voi tarkistella monelta kantilta. Analytics antaa vastauksen siihen mistä kävijät tulevat maittain, alueittain, kaupungeittain, jopa verkottain. Ohjelma kertoo myös tulevatko kävijät hakukoneista ja jos niin mistä hakukoneesta, suoralla osoitteella vai linkin kautta. Parilla lisäklikkauksella selviää myös, kauanko kävijä viettää aikaa kullakin sivulla ja miltä sivulta hän poistuu. Näppärä käyttäjä voi asettaa tavoitteita ja seurata liikenteen kulkua ja sivuston toimivuutta erillisen tavoiteasetannan kautta.

Kävijämäärät

Suurinta osaa käyttäjistä kiinnostaa luultavasti sivujen kävijämäärä. Paljonko sivulla on käyntejä ja paljonko uniikkeja kävijöitä. Analytics sisältää myös suppean vertailutyökalun, jonka avulla voi miettiä pyyhkiikö samalla alalla toimivalla kilpailijoilla yhtä hyvin vai paremmin. Tähän on kattavampiakin työkaluja (esim. Alexa), mutta perusjampalle tutustumisvaiheen aluksi riittänee tämäkin?

Kävijämääristä saa lukuja ja graafisia esityksiä, jos jonkinlaisella aikajänteellä ja muilla taustavaikuttajilla höystettynä. Eli suosittelen klikkaillen ja kikkaillen kokeilemaan mitä kaikkea Analyticsista saakaan irti. Ja kuten Google muutenkin, kehittyy tämäkin ohjelma vauhdilla, joten jatkuva tutkailu ja opiskelu ovat hyödyksi. Oiva ominaisuus on myös "käppyränrakastajien" suosikki eli vertailutyökalu, jolla voi suoraan piirtää esim. peräkkäisten vuosien tuloksia samaan taulukkoon ja nähdä kehityksen yhdellä silmäyksellä. Samalla voi heittää hetkelliset hyvästit taistelulle Exceliä vastaan, tämä on oma suosikkiominaisuuteni...

Raportit

Kaikkia ominaisuuksia on mahdoton listata yhteen lyhyeen blogiin ja siksi keskitynkin perusasioihin, niihin joista on kaikkein eniten hyötyä peruskäyttäjälle.Yksi parhaista ominaisuuksista on raporttisivu, jonka voi muokata mieleisekseen ja luonnollisesti tilata myös sähköpostitse saapumaan tiettyyn aikaan. Raportteja voi tehdä useita erilaisia ja kohdistaa tarpeelliset tiedot, niin markkinointi-, viestintä kuin myyntiosastollekin. Ja jottei menisi innosta puhkuen ihan perä edellä puuhun, kannattaa konsultoida kyseisen osaaston tarpeet ennen raporttipohjien laatimista...

Miten päästä alkuun?

Youtubestahan se kaikki oppi tänä päivänä löytyy:



Yhteenveto

Analytics on mielestäni laaja, helppo ja hyvä ilmaisohjelma, joka kertoo riittävästi taustatietoa nettisivujen liikenteestä. Sitä enemmän tietysti siitä on hyötyä mitä isompi ja kansainvälisempi käyttäjäkunta on. Eri mieltä olevat voivat toki hankkia vielä parempia ja huomattavasti hintavampia tuotteita kirjavalta myyjäkunnalta, jotka kertovat ettei Analytics riitä alkuunkaan. Jos ei "muka" riitä, niin laitetaan ensin rinnalle vaikka seuraavat:
Mutta jos vielä näidenkin jälkeen kaipaa lisää syvällistä tietoa, niin sitten voi hankkia esim. Snoobin analytiikan rahaa vastaan. Makuasioista kun ei sovi kiistellä, itse olen ilmaispalvelujen uhri.

Tärkeintä kuitenkin analytiikan (kuin kaiken muunkin) hankkimisessa on miettiä: "Mihin minä tätä oikeasti käytän/tarvitsen ja paljonko olen siitä kannattaa maksaa?"

Web Statistics


4 kommenttia:

  1. Hieno kirjoitus Sanna. Kaikki elementit kohdallaan! Haluatko kirjoittaa joskus mun blogiin esim. alueellisesta internet-markkninoinnista vierailevan kirjoituksen?

    VastaaPoista
  2. Kiitos kiinnostavasta paketista tietoa ja kokemuksia. Aiheellinen huomio tuo sinun viimeinen lauseesi.

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommenteista! Ilkka, voin hyvin vierailla sun blogissa vaikka tuolla alueellisella näkökulmalla. Olen jo muutenkin pohtinut tuota blogattavaksi aiheeksi.

    VastaaPoista
  4. Tekstistäsi näkee, että olet kokenut Analyticsin
    käyttäjä.

    VastaaPoista

Web Analytics