lauantai 1. toukokuuta 2010

Foursquare

Luin mielenkiintoisen Mashablen artikkelin sosiaalisesta mediasta nimeltä Foursquare, jota voisi kutsua niin paikannuspalveluksi kuin informaatiokanavaksi. Kyseinen sosiaalinen media toimii mobiilissa ja käyttäjät kirjautuvat esim. kahvilassa "check in" -merkinnällä olevansa paikan päällä ja usein myös kommentoivat vaikka kahvin tai palvelun laatua.  Jos kaipaa kahviseuraa, voi tsekata etukäteen missä kaverit liikkuvat. Tai vieraalla paikkakunnalla etsiä omaa sijaintia lähimmän ravintolan. Sovellus siis tunnistaa oman sijaintisi ja tekee sen perusteella haun.

Hyödynnä kanta-asiakkaitasi
Herätyksen koin luettuani "Mayor" -tittelistä, jonka saa useimmiten yrityksessä asioinut henkilö. Olisiko tässä uudenlaisen viraalimarkkinoinnin helmi, nykyajan kanta-asiakasrekisteri sitoutuneimmista asiakkaista? Näiden asiakkaiden hyödyntäminen yrityksen puolestapuhujina kannattaa varmasti tutkia. Ehkä myös palkita heitä uskollisesta asiakkuudesta. Uskoisin tästä kehittyvän oivallisen kanavan erityisesti matkailu- ja ravintola-alan yrityksille, juuri paikannusominaisuutensa ansiosta.

Missä mennään nyt?
Suomessa Foursquare ei ole saavuttanut vielä isoa yleisöä, mutta mm. Helsinkiläisiä yrityksiä palvelussa oli jo n. 50 kappaletta. Suurin syy palvelun hitaaseen käynnistymiseen Suomessa on luultavasti, se ettei sovellus toimi suoraan Symbian-järjestelmässä, joka löytyy Nokian puhelimista. iPhonen, Androidin, Blackberryn tai Palmin käyttäjät voivat sen sijaan suoraan hyödyntää sovellusta puhelimissaan. Jään innolla odottamaan vastaako Nokian uusi syksyllä myyntiin tuleva lippulaiva N8 tähän haasteeseen... Onneksi meille Nokian käyttäjille ohjelmasta on mobiilisivu, jonka kautta Foursquarea voi käyttää jo nyt.

Miten koukuttaa faneja -esimerkki?
Tottahan toki Foursquare yhdistyy näppärästi Twitter- ja Facebook -tileihin, joten sen hyödyntämistä varmasti tullaan näkemään, ainakin kansainvälisillä markkinoilla. Kotimaisia esimerkkejä en löytänyt asiasta, mutta kenkäfriikkinä ihastuin Jimmy Choon -kampanjaan http://bit.ly/aMcwgG. Ikävä kyllä en asu Lontoossa voiden osallistua tähän kilpailuun (jossa palkintona Jimmy Choon kenkiä) niin tyydyn seuraamaan kampanjan edistymistä Twitteristä. Toivoen samalla hartaasti tämän kaltaisten markkinointikampanjoiden rantautuvan myös tänne pohjolaan...
blog comments powered by Disqus
Web Analytics