lauantai 2. lokakuuta 2010

eTourism seminaari 23.9.10

Osallistuin eTourism -seminaarin Matka alkaa verkosta -osioon. Päivä alkoi vauhdilla ja ensimmäinen kansainvälinen esiintyjä David Hargreaves, kertoi mielenkiintoisesti musiikin vaikutuksesta ihmisten kulutuskäyttäytymiseen. Esimerkkejä musiikin vaikutuksesta oli mm. ravintoloista ja kaupoista. Kiintoisaa olisi ollut myös tietää, onko musiikin vaikutusta tutkittu verkossa? Lisäisikö oikeanlainen musiikki kulutusta myös verkossa vai ärsyttääkö se ainoastaan?

Seuraavana vuorossa oli Terry Kane, Jumeirah -hotelliketjusta. Hän oli suvereeni esiintyjä, jolla aihe "The Global Travel Industry in 2020. How to secure human touch and experience excellence through the application of technology?" oli hallussa. Häntä olisi kuunnellut pidempääkin, sillä tuntui että valtaisa tietomäärä oli ahdettu hieman liian lyhyeen aikaan. Mieleeni jäi erityisesti se, että hänen edustamallaan hotelliketjulla oli nettisivuillaan varauskone, josta voi varata myös lentoja. Erilaista "brändi edellä" -ajattelua kuin useimmilla muilla hotelliketjuilla.

Mobiilimarkkinnoista esitelmöi Jenni Glad, 12Snapista. Perusasiat, kuten mobiilin luvanvaraisuus, henkilökohtaisuus ja uniikkius tulivat selkeästi esille, mutta itse olisin toivonut enemmän matkailualan painotuksia ja puhetta sovelluksista, jotka ovat tämän hetken hitti mobiilissa. Petyin myös hieman, kun en saanut vastausta kysymykseeni, olisiko esimerkkejä suoraan myynninedistämiseen liittyvistä kampanjoista. Uskoisin, että Suomessa kuitenkin niitäkin on, mahdollisesti jopa matkailualalla.

Sirkku Laineen esitys Augmented Realitysta eli laajennetusta todellisuudesta oli yksi suosikeistani, kansantajuinen kuvaus haastavasta aiheesta. Mukana oli hyviä esimerkkejä, kuten Beatles Tour ja esitys sivusi hienosti myös mobiilimarkkinoinnin mahdollisuuksia tässä aihepiirissä. AR aukeni uudella tavalla ja herätti ajatuksia toteuttamisesta, koska esim. Layar.com tarjoaa mahdollisuuden kohtuuhintaiseen toteutukseen. Nokialandian pääkaupunkiseudullakin toivottavasti tulevaisuudessa nähdään näitä...

Finnairin Anna Korpi oli sairastunut ja sijaisen esitys Finnairin sähköisen liiketoiminnan strategiasta valitettavasti ei ollut ihan niin syväluotaava kuin olin toivonut. Harmitti jälkikäteen, etten mennyt 3D ja pelillisyys matkailumarkkinoinnissa -luennolle. Osallistuneet kollegat nimittäin kehuivat esitystä.

Kokonaisuudessaan päivä oli hyvä kokemus ja parasta antia toki niin tuttujen kuin täysin uusien ihmisten tapaaminen. Fasilitaattori Pepe Nummen ryhmätyö antoi itselleni erinomaisen idean opintojeni kehityshankkeeseen ja siitä olen tyytyväinen. Seminaarin järjestypaikkana Rantasipi Airport Congress Centre oli toimiva (lukuunottamatta äänentoistoa), ilmaiset parkkipaikat, hyvät tilat ja erinomaiset tarjoilut niin lounaalla kuin tauoillakin.
blog comments powered by Disqus
Web Analytics