sunnuntai 9. toukokuuta 2010

Verkkokaupan merkitys Suomen matkailulle

Viimeisen vuosikymmenen (1999-2009) aikana matkailun sähköisten palvelujen käyttäjäkunta tuplaantunut Suomessa, selviää ETC New Media Trend Watch -sivuston taulukosta.  Samanlaiselta käyrä näyttää USA:n ja Euroopan osalta (ainakin oman satunnaisotantani perusteella), Japanin kohdalla liikutaan vielä hurjemmassa kasvuvauhdissa.

Sähköinen liiketoiminta on ilmeisesti hyötynyt taloudellisesta taantumasta ja kasvanut koko ajan, näin ainakin todetaan tänä keväänä julkaistussa Smilehousen tutkimuksessa. Tutkimuksessa todetaan, että tyypillisin verkko-ostamisen kohde on matkailupalvelut 73 %. Samainen tutkimus kertoo myös, että kuluttajat uskovat ostavansa verkosta myös tulevaisuudessa.

Money, money, money
Mikä on sähköisen kaupan osuus kaikesta matkailualan kaupankäynnistä? Suuri, tarkkaa lukua en löytänyt vaikka etsinkin. Sähköisten palvelujen vaikutus ostopäätökseen on varmasti vielä suurempi, sillä em. tutkimusten mukaan n. 70 % Internetin käyttäjistä etsii tietoa verkosta matkapäätöstä tehdessään.

Kireä kilpailutilanne matkailualalla on ottanut löysät pois hinnoista ja kuluttaja osaa nykyään tehdä hintavertailuja verkossa tehdessään matkapäätöstä. Tulevaisuudessa kilpailu tulee todennäköisesti yhä kiristymään ja esimerkiksi maailmalla jo käyttäjäkuntansa löytäneet Best price -työkalut, kuten Suomeen juuri rantautunut Ebookersin Hintahaitari, tarjoavat kuluttajalle mahdollisuuden päättää paljonko on valmis maksamaan matkastaan. Työkalu on toki hyödyllinen myös yrityksille, sillä oikeanlaisella hinnoittelulla saadaan kysyntä ja tarjonta kohtaamaan paremmin.

Tulevaisuus verkkokaupassa?
Kristallipalloa minulla ei ole, mutta uskon verkon vakiinnuttavan ja vahvistavan asemansa ostospaikkana matkailupalvelujen kohdalla. Varmasti myös kasvavan räjähdysmäisesti maissa, joissa Internet-yhteydet ja käyttäjämäärät eivät vielä ole Suomen tasolla.

Häviäjiä tulevaisuudessa lienevät ne yritykset, jotka eivät ymmärrä sähköisen liiketoiminnan merkitystä. Olipa päätös sitten tehdä kauppaa verkossa tai ei, niin asiasta tulee tehdä faktoihin perustuva strateginen päätös. Kuka on voittaja? Se joka tekee toisin kuin häviäjä. Koko Suomen matkailuelinkeinon kannalta verkkokaupalla on merkittävä vaikutus, sillä verkkokaupan kasvunäkymät ovat hyvät. Hurjin visio luonnollisesti on että turisti valitsee kohteekseen Ruotsin, jos ei löydä Suomesta mitään ostettavaa ;)

Kaupankäyntiprosessit matkailussa ovat jo Internetin yleistymisen myötä muuttuneet, tietoa ostopäätösten tekoon haetaan ensisijaisesti netistä niin yritysten ja kohteiden sivuilta kuin myös suosittelusivustoilta (Tripadvisor, Tripsay ja Trivago) joilla muut matkaajat kertovat kokemuksistaan. Ulkomaisista verkkokaupoista tulee kotimaisten kilpailijoita, sillä kielitaitoisen suomalaisen on helppo ostaa sieltä mistä saa parhaan hinta-laatusuhteen. Verkkokauppa on auki 24/7, joten kuluttaja voi ostaa voi tehdä ostoksensa halutessaan vaikka keskellä yötä.

Verkkokaupan rajoittavia tekijöitä
Huomaan kirjoitukseni hieman "hypettävän" matkailun verkkokauppaa. Mutta ei matkailun verkkokauppakaan pelkkää ruusuilla tanssimista ole. Ongelmia tuottavat useimmiten mm. toimimaton tekniikka, joskus mättää yrityksen omat vimpaimet, joskus taas globaalit jakelujärjestelmät, joskus sivuston käyttäjäystävällisyys.  Voiko asiakas maksaa haluamallaan tavalla, onko asiakaspalvelu/tekninen tuki saatavilla helposti jne...

Lopuksi
Ostan itse matkani verkosta nykyään ja varmasti myös tulevaisuudessa. Kaltaisiani maailmassa on paljon, joten yhteenvetona sanoisin, verkkokaupan olevan niin merkityksellinen Suomen matkailuelinkeinoa, että sieltä ei kertakaikkiaan ole varaa olla poissa. Jään siis odottelemaan Visitfinland.comin kehittymistä Suomen matkailun johtavaksi myyntikanavaksi.
blog comments powered by Disqus
Web Analytics