torstai 13. toukokuuta 2010

Lakia ja pykälää

Valmismatkalaki ja kuluttajansuojalaki. Missä niitä sovelletaan ja miten?
Sähköistä kuluttajakauppaa sääntelee mm. kuluttajansuojalaki, joka koskee kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Laki koskee markkinointia, sopimusehtojen sovittelua ja tulkintaa, kulutusluottoja ja kuluttajapalvelusopimuksia sekä kulutushyödykkeiden välitystä.

Uusi valmismatkalaki astui voimaan heinäkuun 2009 alussa. Uuden lain tarkoituksena, että asiakas tunnistaisi helpommin valmismatkan. Samalla haluttiin, että laki toisi lisäturvaa ja selkeyttäisi matkojen verkkokauppaa. Uuden lain mukaan valmismatka on matkanjärjestäjän suunnittelema ja kokoama matkapaketti, johon sisältyy vähintään kaksi matkailupalvelua, jotka ostetaan toisiinsa kytkettynä.  Valmismatka on siis nykyään esim. matkatoimiston verkkokaupasta ostetut lento ja majoitus, jos ne ostetaan pakettina. Täyttääkseen valmismatkan ehdot, pitää matkan myös kestää yli 2 vuorokautta. 

Jos taas kuluttaja ostaa matkan kooten sen itse verkossa tai esitteestä ja maksaa jokaisen palvelun erikseen, ei kyseessä ole valmismatka. Menikö jakeluun? Yksinkertaista siis: samalta nettisivulta ostettu lento ja hotelli on valmismatka, jos ne on kytketty yhteen. Mikäli ei, niin kyseessä ei ole valmismatka. Jotta asia olisi mahdollisimman helppo kuluttajalle, pitäisi vielä tietää on tämä kyseinen matkanjärjestäjä kotimainen, EU:ssa toimiva vai mahdollisesti jotain ihan muuta.

Haluatko olla varma? Osta matkasi pakettina matkatoimiston tädiltä tai nettisivuilta. Kun seuraava tuhkapilvi puskee taivaalle, voit ottaa lunkista ja jatkaa lomaasi matkatoimiston piikkiin ;)

Kuluttajansuojalain säännökset ovat pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä, mitä tällä tarkoitetaan?
Kuluttajansuojalain säännökset
ovat pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä eli niitä on pakko noudattaa. Elinkeinon harjoittajan ja kuluttajan välinen sopimus ei ole pätevä niiltä osin, jotka tarjoavat kuluttajalle kuluttajansuojalakia heikomman suojan. Jos sopimuksessa on pätemättömiä säännöksiä niin niiden tilalla sovelletaan kuluttajansuojalakia.

Mitä tarkoitetaan tietosuojalla kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa?
Tietosuoja kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa koskee kuluttajan henkilökohtaisia tietoja, joita usein pitää luovuttaa verkkokauppaan rekisteröitymisen yhteydessä. Tällaisia tietoja, joita tilauksen toimittamisen lisäksi voidaan hyödyntää markkinoinnissa tai palvelujen muokkaamisessa, ovat esim. nimi, osoite ja puhelinnumero. Tietosuoja takaa, että kuluttajalla on mahdollisuus tarkistaa henkilötietojen olevan verkkokaupan rekisterissä oikein, eikä niitä käytetä tai luovuteta edelleen vastoin tahtoa.

Tietosuoja takaa kuluttajalle tiedonsaantioikeuden, tarkastusoikeuden, oikeuden saada omat tiedot korjatuksi sekä kielto-oikeuden. Tiedonsaantioikeudella tarkoitetaan verkkokaupan velvollisuutta antaa tietoa kuluttajalle. Kuluttajalla on oikeus tietää mitä henkilötietoja ja mihin tarkoitukseen kerätään, kuka käsittelee niitä, miten rekisteri on suojattu ja luovutetaanko tietoja eteenpäin. Tarkastusoikeudella kuluttaja voi tarkistaa omat tietonsa verkkokauppiaalta ja oikeudella saada tieto korjatuksi voi vaatia rekisterinpitäjää korjaamaan virheellisen tiedon. Kielto-oikeudella kuluttaja voi ilmoittamalla rekisterinpitäjälle kieltää tietojensa käytön esim. markkinointiin ja  suoramainontaan.

Mitä tarkoitetaan etämyyntisäännöksillä, jotka koskevat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä kauppaa? Mitä nämä säännökset ovat?
Etämyynti on kaupankäyntiä, jossa osapuolet eivät ole fyysisesti läsnä kaupantekotilanteessa.  Tällaisia kaupankäyntitapoja ovat mm. postimyynti ja verkkokauppa.
Etämyynnissä niin varsinainen kaupankäynti kuin markkinointikin tapahtuu kokonaan ilman face-to-face kontaktia.
 
Kuluttajasuojalain uusista etämyyntisäännöksistä merkittävimmät koskevat elinkeinonharjoittajan tiedonantovelvollisuutta ja kuluttajan oikeutta peruuttaa sopimus. Elinkeinonharjoittajan pitää kertoa kuluttajalle ennen kaupantekoa esim. yhteystietonsa, tuotetiedot ja toimitusehdot. Lisäksi kuluttajalla on 14 päivän peruuttamisoikeus. Yleensä elinkeinonharjoittaja on lisäksi velvoitettu korvaamaan kuluttajan peruutuskulut. Muutosta on tapahtunut myös kylkiäismyynnissä, kylkiäisellä ja varsinaisella tuotteella ei enää tarvitse olla tekemistä toistensa kanssa. Jos kyse on kuluttajille lisäetuja tai tuotteita yhteisellä hinnalla, tulee kuluttajille selkeästi kertoa tarjouksen sisältö, arvo ja ehdot.

Mitä tarkoittaa ns. muotovapaus yritysten välisissä sähköisen kaupankäynnin sopimuksissa?
Muotovapaus on nimensä mukainen eli tarkoittaa sitä että yritykset voivat tehdä sähköisen kaupankäynnin sopimuksen itselleen (siis molemmille osapuolille) sopivimmalla tavalla. Toisin sanoen sopimus voi olla kirjallinen tai suullinen, paperilla tai sähköisessä muodossa.

Muotovapaus on pääsääntö, joka ei mene lain edelle. Esim. jos toinen sopijaosapuoli on maasta, jonka laki edellyttää paperilla oleva sopimusta, menee laki pääsäännön edelle ja sopimus on tehtävä paperille.

Suositeltavaa on kuitenkin tehdä jonkinlainen kirjallinen sopimus kiistatilanteiden varalle myös sähköisen kaupankäynnin osalta, kuten kaikista muistakin liiketoimintasopimuksista.

Suutarin lapsella ei ole kenkiä
Tieken sivusto, joka toimi lähteenä suurelle osalle tämän bloggauksen vastauksista, voisi olla hieman käyttäjäystävällisempi, jos linkit olisivat toimivia... Klikkasin 4 tai 5 linkkiä, yksikään ei toiminut. Kyseessähän on siis kuitenkin Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskuksen sivusto.
blog comments powered by Disqus
Web Analytics